Pages

Wednesday, April 21, 2010

HIDUP & PERJUANGAN

Assalamualaikum.
Bila sebut hidup pasti ada perjuangan..apa yang diperjuangkan?Kelahiran insan bila hidup pasti mahukan keselesaan dan ketenangan.Tapi untuk dapat keselesaan & ketenangan pasti akan tempoh perjuangan sama ada berjuang cara molek atau keji.
Perjuangan juga tidak akan berjaya jika tiada dalam lingkungan pelbagai doktrin dan fahaman.
Asasnya doktrin/fahaman adalah pemikiran manusia yang terbatas berbanding ilmu Maha Pencipta dengan firman-Nya,

“Katakanlah : Kalau sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menuliskan) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (dituliskan) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula).” (QS. Al Kahfi [18] : 109)
.
Sebagai muslim fahaman/doktrin yang murni dan diredhai Maha Pencipta hanya dianugerahkan pada utusan rasminya yang terakhir Muhammad S.A.W yang diturunkan kepadanya kalam Allah melalui hambanya Jibril(Maalaikat) kepada Nabinya(Muhammad S.A.W)dalam bahasa Arab dan saat ini jika seorang muslim membacanya kembali kalam-kalam Allah itu telah janjikan pahala.Itulah Al-Kitab,Al-Furqan dan pelbagai nama lain disebut berasaskan kalam-kalam Allah.

Hayat Muhammad S.A.W menjadi satu lagi faham/doktrin diikuti cara kehidupan kearabannya(perbuatan),apa yang diperkatakannya dan pengakuannya.Juga apa-apa kalam yg disandarkan pada Allah selain kalam-kalam Al-Quran--(Qudsi).

Kerja pejuang dijanjikan martabat yang molek daripada kalam-kalam Allah.Al-Syahid demi tertegaknya "arahan daripada langit" melalui maalaikatNya kepada utusanNya itulah matlamat pejuang manusia muslim dulu...
subhanallah! Adakah kita sama faham erti perjuangan seperti mereka?

Semoga aku akan ikut fahaman/doktrin yang sama dengan "arahan daripada langit daripada utusanNya kepada hambaNya" selagimana mindaku boleh berfikir amen..

No comments:

Post a Comment