Pages

Saturday, July 17, 2010

Pemotongan Subsidi dan akibat keputusan itu

Semalam bermulalah kenaikkan beberapa barangan keperluan disebabkan "pelarasan harga" @harga baru@harga naik la!.Akibat keputusan itu kesan kepada masyarakat yang berpendapatan rendah akan terasa bebanannya.Mungkin penyokong "puak" yang memberi kemenangan kepada "puak timbang" telah menimbangi dengan baik keputusan itu.Dan "puak" menentang akan berteriak huureeyyyy padan muka mereka dan padan muka aku jugak.

Bila barangan yg di kurangkan subsidi terutama minyak kenderaan pasti akan ada kenaikan barangan lain-lain.Bagi penduduk bandar pasti akan amat memeritkan perbelanjaan harian,dengan persekitaran kerja hari ini(kaum bapa dan ibu bekerja) ramai yang "bergantung" dengan makanan yang telah masak di kedai pasti akan naik,cuma tunggu masa dan ketika.Kalau dulu 4 biji kueh RM 1 lepas nie mungkin 2-3 biji kueh RM1,itu baru sarapan pagi kedai tepi jalan!

Diluar bandar juga sekarang tidak lagi kaum ibu menjadi surirumah tangga sepenuh masa bahkan mereka juga keluar mencari rezeki membantu suami kerana kos sara hidup makin hari makin meningkat.


Harga petrol, diesel, gula dan gas LPG naik berkuatkuasa mulai tengah malam ini.
Petrol RON 95 dan RON 97 serta diesel naik 5 sen.

Manakala harga gula pula naik 25 sen, dengan gas LPG naik sebanyak 10 sen sekilogram
Kenaikan semua harga tersebut akan berkuatkuasa mulai tengah malam ini.

Berikut adalah harga baru:

- Petrol RON 95 - RM1.85 seliter.
- Petrol RON 97 - RM2.10 seliter.
- Diesel - RM1.75 seliter.
- Gula - RM1.70 sekilogram
- Gas LPG - RM1.85 sekilogram

Berikut adalah harga baru gas:

* Tong 14KG - dari RM24.50 kepada RM25.90 (naik RM1.40)
* Tong 12KG - dari RM21.00 kepada RM22.20 (naik RM1.20)
* Tong 10KG - dari RM17.50 kepada RM18.50 (naik RM1.00)

Tapi elok juga keputusan kerajaan mengurangkan subsidi itu,ini memberikan peluang kepada masyarakat menilai kemampuan kerajaan dengan slogan"Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan".Jika tidak mampu melaksanakan slogan itu tunggulah bila masa Piliharaya rakyat 1 malaysia akan tunjukkan jalan keluar daripada Parlimen kepada mereka.Apa yang mampu kini masyarakat ikuti kembali merenungi dan mengamalkan petikan makna daripada Al Quran ini:

“Dan berikanlah kepada kaum keluargamu, dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing; dan janganlah engkau membazir dengan pembaziran yang melampau. Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan, sedang syaitan itu pula sangat kufur kepada Tuhannya”.
(Surah al-Isra: 26-27).


"Kalau golongan marhain sahaja yang tidak buat pembaziran bangkrap juga negara jika puak atasan tak ikut...tapi Alhamdulillah,jika kita mengikuti arahan itu dan dijanjikan "khabar gembira" apabila bertemu Ilahi."

No comments:

Post a Comment