Pages

Monday, July 26, 2010

Kerjasama Demi Negara Bangsa

Di Malaysia parti-parti politik ternama yang majoriti ahli dan penyokong melayu melibatkan UMNO,PAS dan PKR.
Kebelakangan ini timbul kembali isu dimana kerjasama antara UMNO dan PAS.Isu utama kerjasama adalah arah dan tuju bangsa melayu,ini kerana UMNO merasa bangsa melayu tidak akan menjadi bangsa yang berjaya jika negara in ditadbir selain UMNO dan BN .Jika dilihat sejarah kembali, UMNO telah dipilih oleh kaum melayu secara majoritinya sejak berpuluh tahun.Apakah agenda penubuhan UMNO itu masih belum tercapai? atau pun ada agenda yang bersifat peribadi yang belum dicapai atau mugkin perlukan talian hayat untuk meneruskan UMNO "bernafas".


Mengapa UMNO tidak membuat kerjasama dengan PKR?.Bukankah ramai dikalangan PKR itu mungkin lebih mengenali UMNO bukankah mudah untuk menjalinkan kerjasama.Apakah kerana Dato Sri Anwar Ibrahim telah membuka tembelang UMNO maka kerjasama dengan PKR tidak perlu.


Dalam berpolitik kejujuran dan ikhlas akan terhakis jika agenda parti diutamakan daripada agenda kehendak masyarakat,terutama janji-janji dalam manifesto pilihanraya gagal dilaksanakan.PAS pernah menjalinkan kerjasama dengan UMNO tetapi akhirnya gagal bertahan lama. Pada 13 Disember 1977 PAS disingkir dari BN kerana enggan mematuhi whip BN mengenai undang-undang Darurat,akibat kerjasama itu PAS akhirnya terpaksa menerima hakikat juga telah berlaku perpecahan sesama mereka.
Perlu diingatkan di Malaysia bukan hanya satu bangsa sahaja yang perlu diperjuangkan tetapi melibatkan semua kaum.Slogan "1 Malaysia" adalah baik jika dilaksanakan seperti seperti yang ditulis bagi keharmonian kaum.Tetapi sebagai seorang Islam agenda Islam adalah diutamakan tiada agenda bangsa diutamakan.Kerjasama antara UMNO dan PAS amat disarankan tetapi bukan kerjasama politik tetapi kerjasama sebagai seorang muslim sesama muslim eratkan silaratulrahim.


Kerjasama politik antara UMNO dan PAS tidak bererti kaum Melayu telah bersatu bagaimana pula kaum melayu di PKR?.Alangkah baiknya berpolitiklah tetapi ukhwah islam tetap diutamakan oleh UMNO,PAS dan PKR.



Sedih melihatkan masih ada lagi masyarakat yang mengamalkan politik sempit sehinggakan ukhwah islam dipinggirkan.

No comments:

Post a Comment